Instagram Facebook

Rychlebské stezky

Livigno MTB

Itálie - Lombardie | MTB | 2018-07-19
Loňský bajkový výlet do Saalbachu nás naprosto uhranul, jsme natrvalo lapeni do pařátů vysokohorských bajkových single trailů. Takže si ani letos rozhodně nemůžeme nechat ujít nějaké to alpské poježdění. A co může být ještě lepší než Saalbach? Moc možností není, ale třeba italská bajkerská perla zasazená do údolí okolo městečka Livigno by loňské rakouské středisko trumfnout mohla. Pojďme to zkusit, vzhůru nahoru!

V Livignu jsou připraveny desítky až stovky kilometrů cyklotras od rychlých pečlivě vyžehlených flow trailů až po enduro traily pro náročné. To vše rozložené na dvou kopcích okolo Livigna. Tedy, nejen na nich, XC traily se rozpínají i do širokého okolí. Na kopci Carosello 3000 si přijdou na své hlavně příznivci flow, naopak na kopec Mottolino zamíří spíš vyznavači enduro a technicky náročnějších tratí, i když i tam se pár modrých najde.

Pokud se vám nechce šlapat do kopce, můžete využít lanovek, které vás vyvezou až o 1 000 výškových metrů výš, a celý den si jen užívat dlouhých sjezdů s panoramatickými výhledy. Ale! Zatímco v Saalbachu jste dostali Joker card na lanovky zdarma k vybranému ubytování v údolí, v Livignu se musí za použití lanovek nemálo platit.

Mottolino - Val delle Mine

My si kromě lítání dolů z kopce chceme užít i trochu té alpské přírody, a tak naše první šlápnutí do pedálů vede na lanovku Mottolino, u jejíž horní stanice začíná trail, který vede až do údolí Val delle Mine. A to je náš dnešní cíl.

Délka:
16,2 km
Stoupání / klesání:
616 m / 1 177 m
Náročnost:

GPS trasa:
GPX

Mottolino bikepark

Nejprve máme problém najít ve spleti trailů ten náš, omylem najíždíme na širokou šotolinovou cestu směrem vzhůru, ale po pár metrech se zorientujeme, vracíme se zpátky a po správné trase označené jako "E-Bike Val Delle Mine" frčíme po krásném širokém flow trailu dolů směrem k chatě Camanel di Planon. Zelené pastviny okolo, parádní výhledy, zasněžené třítisícovky vypínající se v dáli - na začátek to vůbec není špatné.

E-Bike Val Delle Mine

Od chaty Camanel di Planon pokračujeme stejným směrem, ale charakter trailu už se trochu mění. Je tu více kamenů a poté, co míjíme rozcestník, už musíme i trochu šlapat do kopce.

Pak se ale opět vrací houpavý sjezd a takhle se to hezky střídá dál a dál.

Někdy jsou výšlapy poněkud prudší a občas se musí i nějaký ten horský potok přebrodit.

Míjíme kamennou chalupu na samotě ...

... a hned za ní se otevírá nádherný výhled do údolí Val delle Mine.

Val delle Mine

Následuje parádní poněkud prudší sjezd mezi pastvinami plných spokojeně přežvykujících krav až ke stavení, u kterého se napojujeme na širokou šotolinovou cestu vedoucí dál do údolí. Před jeho koncem narážíme na statek s malou restaurací. Ačkoliv máme batohy plné energy tyčinek, neodoláme a vybíráme z menu místních dobrot.

Agriturismo Alpe Mine Livigno

Na obloze se neustále převalují těžké mraky, a tak se pro jistotu zvedáme a po druhé straně údolí svištíme dolů do Livigna. Mírně kamenitý trail mezi rozkvetlými keři se po chvíli mění v lesní cestu plnou kořenů, která je čím dál prudší.

Val delle Mine

Přijíždíme do údolí, ale u konce ještě nejsme. Po pravé straně údolí se napojujeme na upravený trail na hranici lesa, který nás dovede zpátky ke spodní stanici lanovky.

Původní plán, že si dnes dáme ještě i druhý okruh Val Tort, nám bohužel kazí první dešťové kapky. Pospícháme tedy rychle na pokoj, na který to stíháme právě včas před vydatným horským slejvákem.

Odkaz na mapy.cz

Mottolino - Val Tort

No, včera nám výlet do Val Tort kvůli počasí nevyšel, tak snad dnes. Na hřebenech jedné části údolí se sice převalují mraky ještě temnější než včera, ale riskneme to. Takže opět lanovkou na horní stanici Mottolino a od ní svištíme po modrém trailu "Take it easy" do sedla Passo dell Eira.

Délka:
22 km
Stoupání / klesání:
837 m / 1 403 m
Náročnost:

GPS trasa:
GPX

V sedle přecházíme přes silnici a za ní už se zvedá mírný kopeček, ze kterého se po chvíli stává pěkný krpál.

Kromě bajkerů je tu i spousta pěších, kteří se vydali na procházku ze sedla. Ale všichni jsou tu ohleduplní a vzájemně se pouští.

Po necelých 200 výškových metrech jsme na hřebenu a před námi se klikatí úzká hřebenová cestička. Na jejím konci tušíme první cíl dnešní cesty - vyhlídku na jezero Lago di Livigno a vrcholový kříž La Pare (2 390 m).

La Pare Livigno

Lago di Livigno

Ale dost kochání. Stejnou stezkou sjíždíme zpátky do sedla a odtud po široké asfaltovo šotolinové cestě podél hlavní silnice ke spodní stanici lanovky Trepalle.

Odtud se napojujeme na úzký single trail v úbočí vedoucí až nad silniční tunel v údolí, od kterého pak musíme pár set metrů šlapat k benzínce. Od ní už pak opět zajíždíme do lesa a alespoň trochu unikáme rušné silnici. Úplně upřímně, tahle část trasy byla z těch slabších, které jsme v Livignu okusili. Možná jsme se raději měli ze sedla vrátit na modrý trail, užít si divoký sjezd do Livigna a otestovat další traily na Mottolinu.

No ale teď už se vracet nebudeme. Naštěstí za benzinkou unikáme ruchu civilizace a stoupáme stále do kopce až k mostu přes potok Torrente Valle Pila. Tady už to začíná být opět zajímavější. Podél pravé strany potoka klesáme krásným zeleným údolím až k dalšímu mostu přes potok. Tady dáme naštěstí na radu náhodných českých pocestných, nepokračujeme zaneseným řečištěm potoka, ale přejedeme přes most na levou stranu údolí. Vyšlápneme si pár metrů do kopce a odtud už nás čeká úžasný lesní houpavý trail, který nás dovede až k jezeru.

U jezera nás bohužel opět stíhá odpolední deštík, takže nás čeká už jen krátká zajížďka k výletní restauraci na břehu a pak po cyklostezce rychle zpátky do Livigna.

Livigno lake

Odkaz na mapy.cz

Carosello 3000

Tak ale teď už pojďme na kopec Carosello 3000, což je vlastně hlavní důvod, proč tu jsme. Zbytek pobytu už trávíme právě tady. 50 km čistých sjezdů, minimum šlapání do kopce, uhlazený flow, jedním slovem paráda. S celodenním bikepassem se dají stihnout asi i všechny traily za jeden den, ale jakmile si najdete ten svůj oblíbený, je těžké se z něj vymanit.

Tady už žádnou mapu nemáme, jen pár fotek s těmi nejlepšími výhledy. Tak příští rok znovu!

Carosello 3000 Coast to Coast

Livigno

Výlety na tomto webu jsou záznamem našich osobních cest, nejedná se o návody. Podmínky na uvedených trasách se mohou v čase změnit, neručíme za jejich aktuální schůdnost či sjízdnost. Při plánování vašich vlastních cest vždy zohledňujte svůj fyzický a zdravotní stav, stejně jako úroveň svých schopností. Nepodceňujte aktuální povětrnostní podmínky a vybavení k zajištění své bezpečnosti, zejména při pohybu ve vysokohorském terénu a na zajištěných cestách.